Zasněžená Paříž, její nábřeží nebo katedrála Notre Dame, to jsou náměty obrazů Tavíka Františka Šimona, které najdete v naší nabídce. Paříž a Praha byly milovanými městy tohoto grafika a malíře, který procestoval několik kontinentů a vystavoval v Londýně i New Yorku.
Tavík František Šimon se narodil roku 1877 ve městě Železnice na severovýchodě Čech. Ačkoli studoval malbu na Akademii výtvarných umění u Maxmiliána Pirnera, velmi brzy se obrátil ke grafické tvorbě. Inspiraci získával na cestách, nejdříve to byli francouzští impresionisti, později, kdy se přestěhoval do Paříže, na něj zapůsobily francouzské barevné tisky. Grafickou průpravu získával Šimon sám, od roku 1906 si vyvinul osobitý styl a zdokonaloval svoje schopnosti v kresbě i v zacházení s barvou. Šimon získal mezinárodní uznání, v roce 1910 se stal členem Royal Society of Painter-Etchers v Londýně a jeho tisky byly roku 1914 prezentovány na velké výstavě v Chicagu a v New Yorku.
V té době přerušila jeho spokojený život v Paříži válka, vrátil se zpět Prahy a vytvořil velké množství děl, z nichž řada vyobrazovala pařížské náměty podle jeho kreseb. Jedním z nich je Quai Voltaire, zachycující slunný den na pařížském nábřeží. Kromě toho vytvořil také množství pohledů na Prahu, kde během války inicioval založení Sdružení českých umělců grafiků Hollar. Hned po skončení války se vrátil do Paříže, cestoval po Francii a zachytil poničenou katedrálu v Remeši v sérií působivých černobílých leptů. V Paříži se mnohokrát vracel ke katedrále Notre Dame, zobrazil ji za soumraku, pokrytou sněhem i zalitou sluncem.
Šimonovy práce byly velmi žádané, jeho reputace vycházela především z jeho umělecké tvorby, ale uznání si získal také svými texty, které zahrnují dvě knihy o technice tisku. Po válce cestoval mimo jiné do Ameriky, Indie, Japonska a neustále se vracel do Prahy, kde v roce 1942 zemřel.
Používal téměř všechny dostupné techniky tisku včetně dřevořezby, litografie, akvatinty a mezzotinty. Známý je především svými barevnými akvatintami kombinovanými s leptem do měkkého krytu. Příkladnou prací v této technice je U Seiny v zimě z roku 1926, kde je znát Šimonův zájem o charakteristická místa Paříže i pozorný vhled do každodenního života jejích obyvatel.
Šimonovy cesty v jistém smyslu pokračují dodnes, a to díky trvalému zahraničnímu zájmu o jeho obrazy. My jsme v roce 2018 vyslaly jeho práce do bretaňského Quimperu na výstavu prezentující české umělce působící v Bretani (více v článku na našich stránkách).