Ve středu 23. března 2022 byla otevřena výstava "Toyen, l'écart absolu" v Musée d'Art Moderne de Paris, která je součástí velkolepého mezinárodního projektu, představujícího dílo české surrealistky v souvislostech a celé šíři. Předcházela jí loňská výstava v Národní galerii v Praze a následně v Hamburger Kunsthalle. I proto, že Retro Gallery zapůjčila ze své sbírky několik děl, nenechali jsme si tuto mimořádnou událost ujít.
Žák Františka Tichého, přítel Mikuláše Medka a Zbyňka Sekala, malíř „křehkosti lidské existence,“ keramik a jeřábník. Josef Lehoučka si prošel fází pracovníka továrny a podobně jako Vladimír Boudník tuto zkušenost nevytěsňoval, ale promítl ji do svých obrazů. Explicitně se projevuje v dílech ze šedesátých let s názvy jako Tovární dvůr nebo Dva jeřáby. Později ji připomínají relikty strojů, kleští, válců, geometrizované a včleněné do abstraktních kompozic. Proti této mechanizované skutečnosti však stojí silná tradice surrealismu, která vnáší do obrazů prvky náhody a organického bujení snových objektů a krajin.