Národní galerie Praha otevřela ve Valdštejské jízdárně výstavu École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž! Uvidíte na ní autory, kteří byli už za svého života ve Francii známější než ve své vlasti. Mezi ně patří Georges Kars, Othon Coubine nebo François Zdeněk Eberl. Výstava představuje tyto jména v širším kontextu pařížské školy, vedle nich zde totiž najdete i práce Amadea Modigiani, Marca Chagalla, Suzanne Valadon a mnoha dalších. Retro Gallery, která se umělcům pařížské školy věnuje dlouhodobě, na výstavu zapůjčila skoro dvě desítky. Přijďte se podívat!
Podle kurátorky Anny Pravdové zavede výstava návštěvníky na pařížskou uměleckou scénu dvacátých a třicátých let 20. století. „Ačkoliv jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen jsou dnes nejčastěji spojována s českým uměním ve Francii, tehdejší pařížské publikum mělo zcela jiné favority. Kars, Coubine a Eberl byli mnohem známější a byli vystavováni v nejprestižnějších galeriích, vycházely jim monografie. V rámci této výstavy jejich umění znovu připomeneme a představíme jej českému publiku v širším kontextu pařížské školy.“ Kromě děl těchto tří klíčových autorů výstava nabídne také práce jejich současníků, mezi nimi i světově známých jmen jako jsou Amedeo Modigliani, Marc Chagall, Suzanne Valadon, Chaïm Soutine, Jules Pascin, Chana Orloff či Maurice Utrillo. A nebude chybět ani fotograf noční Paříže Brassaï.
(foto ČTK)
Po první světové válce reagovali umělci na konflikt, jež do té doby
neměl ve světě srovnání, zpracovávali vlastní hluboké zážitky, strach z
minulosti i budoucnosti. Někteří navazovali na umění před válkou, jiní
hledali nové formy. Paříž byla tehdy tepajícím centrem kosmopolitního
uměleckého světa, kde se prolínaly různé styly a přístupy. Výstava
zavede diváka do tehdejších galerií, salonů, na Montmartre i
Montparnasse, mezi umělce, sběratele, ale i lidi na okraji společnosti a
prostitutky. Ukáže výjevy z kabaretů a cirkusů, portréty umělců,
zátiší, městské i provensálské krajiny. Vedle připomínky tvůrců, kteří
dominovali umělecké Paříži mezi dvěma válkami, se přehlídka zaměřuje
také na témata a styly, které utvářely jejich tvorbu a byly na tehdejší
umělecké scéně velmi populární. Tedy na moderní figurativní tvorbu a
meziválečný neoklasicismus, návrat ke klasické výtvarné formě. Umělci
jako Kars a Coubine reagovali na společenské změny „návratem k řádu“,
jejich tvorba se tak-po chaosu a hrůzách první světové války-vrací ke
stabilitě a ke klidu a opouští předválečnou experimentaci.
Návštěvníci mají jedinečnou příležitost vidět řadu děl, která dosud
nebyla vystavena. Mezi nimi jsou i práce, které byly nedávno objeveny v
amerických sbírkách a poprvé se vrací do Evropy. Jde o soubor děl Othona
Coubina, jež patřil sběrateli Leovi Steinovi, bratrovi slavné
spisovatelky a básnířky Gertrude Steinové. Výstava je výsledkem
několikaletého výzkumu kurátorky Anny Pravdové, který zahrnoval nejen
studium dobových periodik a korespondence, ale také důkladné bádání v
soukromých i veřejných archivech ve Francii, v Rakousku a ve Spojených
státech. K vidění je zhruba 250 děl zapůjčených z prestižních evropských
muzeí (např. Musée d'art Moderne de Paris, Nouveau Musée National de
Monaco, Musée de Montmartre či Musée de Grenoble), z nejvýznamnějších
českých veřejných galerií a z řady zahraničních i tuzemských soukromých
sbírek.
(z tiskové zprávy vydané Národní galerií v Praze, foto ČTK)